tisdag 21 april 2015

Pålen i hjärtat


Musiken spelade och hela folket var så glada, eller halva, killarna. För det skulle komma en ny prins till kungariket. Det fanns nämligen inte så många killar. Därför var det fest på slottet och Lukas var där. Plötsligt såg han en flicka vid slottsportarna. Hon var inte alls lika glad som alla andra på festen. Lukas gick fram mot henne, han hörde som ett sus, någon viskade till honom, kom, kom, kom, kom. Han följde suset och kom närmare och närmare flickan. Ljudet blev starkare och starkare ju närmare flickan han kom. Lukas frågade,
-       - Varför är inte du glad som alla andra på festen?
     Då hörde han suset igen, han såg hur flickans läppar rörde sig sakta sakta. 

-       - Du måste hjälpa mig, sa hon. Suset kom från henne när hon pratade.
-       - Eeeh, med vad då? Undrade Lukas.
-       -- Med att rädda skogen, susade flickan.
Först då såg han, hon var täckt av mossa, mögel, blad och andra växter.
-       - Ssskogsrået!?!  
-       - Ja, följ med mig, sa hon.
-       - Är du snäll då? Undrade Lukas.
-       - Ja, bara om du hjälper mig. Om du inte hjälper mig kommer jag att förtrolla dig, kasta bort dig inne i skogen och du är borta för alltid.
-       - Finns det flera av din sort, undrade han.
-       - Ja det finns många fler.
-       - Är de också snälla?
-       - Ja.

Som av magi följde Lukas skogsrået in i skogen. Snart var de ganska långt inne i skogen och Lukas kunde se alla skogsvarelser som rörde sig i skogen. Då sa skogsrået,
-       - Vi får inte gå in i skogsbyn, bara utanför.
-       - Ja, okej, sa Lukas.
Men det betydde inte ja eftersom han höll fingrarna i kors bakom ryggen. Bra, sa hon och stack iväg mellan träden.
-       - Vänta jag hänger inte med, ropade Lukas.
Han hittade henne bakom en gran.
-       - Jag förstår inte, vad ska jag hjälpa dig me….
-       - Schh, där är dom, viskade skogsråt.
-       - Va?
-       - Okej, jag ritar planen. Du ställer dig bakom tallen där och jag bakom eken. Gå fram mot människorna med yxorna och ta med dig detta pulver. Om det blir för svårt att ta yxorna, strö ut pulvret, människorna kommer försvinna tillbaks till slottet och yxorna förstörs.

S    Skogsrået puttade fram Lukas mot människorna och försvann sedan bakom eken. Lukas går fram mot yxorna och männen vänder sig om. Lukas ropar,

-       -Iiiii, och sedan strör han ut pulvret.
     Skogsrået ropar,

-       - Du har just räddat hela skogen. Nu finns det inga yxor kvar, alla har bränts upp av pulvret och människorna kommer inte göra nya. De har glömt hur man gör en yxa och tekniken är borta.
-       - Okej!

Just då kom det en massa varelser rusande mot dem, det var skogsfolket. De hade hört när skogsrået ropade att Lukas räddat skogen. De ville också säga tack. Men då upptäckte de att Lukas var en MÄNNISKA. Det var förbjudet för människor och skogsfolk att träffas.
-       - Har du fått hjälp av en människa, frågade de skogsrået.
-       - Ursäkta, men det var inte mitt fel. Det var hans fel, sa Skogsrået.
Hela skogsfolket rusade mot Lukas, han snubblade och allt blev svart.



Snipp snapp snut så var sagan slut om Lukas som blev dödad och pålad.



Av Sonja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar